Ideologi er noget bras

Den 17. januar 2013 udgav Forlaget Taschenspiel Ideologi er noget bras. Bogen blev trykt i 50 eksemplarer, hvoraf de 40 denne dato blev afleveret til den rette adressat: DR Byen, DRs hovedkvarter i Ørestad på Amager.

Bogen lægger ud med en analyse af det skifte i mediefladen,  som Venstre-minister Claus Hjort Frederiksen på et tidspunkt diagnosticerede som skiftet fra folkeoplysende udsendelser til X Factor.  På medieområdet kan dette skifte betragtes som den endelige sejr for den post-ideologiske konsensus, der går ud fra, at der ikke mere er behov for politisk diskussion, og at vi aldrig mere skal indlade os på farlige politiske eksperimenter. Ideologi er noget bras, sagde jo allerede Poul Schlüter. Imidlertid bør denne sætning vendes mod den selv. Vi lever i dag ikke i post-ideologiske tider. Snarere er braset selv – X Factor, forbrugsobjekter, underholdning, følelser og balloner – blevet den næsten usynlige, ideologiske ramme for vore liv. Ideologi er noget bras, men bras er også ideologi.

Bøgerne blev den 17.1.2013 afleveret i receptionen på DR til generaldirektør Maria Rørbye Rønn og journalistpraktikant Mathias Aleksander Olsen. Se mere om overdragelsen af bøgerne på facebook.

Bogen kan downloades her (pdf): Ideologi er noget bras

Og her som ebog: Ideologi er noget bras

Interview med Mikkel Bruun Zangenberg (Politiken): Bras er noget ideologi

 

Der er lukket for kommentarer.